Som Medicinsk massageterapeut har man kunskaper och verktyg för att kunna behandla personer med mer komplicerade tillstånd.

Man har flera olika behandlingstekniker för att kunna behandla såväl akuta som kroniska skador. Förutom olika massagetekniker att välja mellan har terapeuten även kunskaper i medicinska ämnen, funktionell träning
samt ytterligare fördjupning i sjukdomslära och skadelära. I behandlingen kan även behandling med apparatur ingå som tex infrarött ljus, radiofrekvens, laser.

Vi på KELLERKLINIKEN har dessutom bioscanning där vi både kan undersöka kotor, nerver, muskler och blodcirkulation för att upptäcka eventuella skador, dysfunktioner och inflammation. Därefter kan vi även behandla problemområdet med META-terapi eller BEMER-terapi.

Behandlingen kan se olika ut från person till person men även från tillfälle till tillfälle beroende på kundens behov och önskemål. Nedan följer exempel på vad som kan ingå i ett behandlingstillfälle.

• Undersökning (palpation, hållningsanalys, rörelsetester, styrketester mm)
  • Massage (passande massage; klassisk, idrotts-, fibromassage)
  • PNF-töjningar
  • Muskelpressur och triggerpunktsbehandling